Bensinslukande motorer, höga hastigheter och otrolig tyngd är nog de tre uttryck som beskriver lastbilsklassen i Dakar rallyt bäst. Rallyt som är nog galet i sig själv går steget längre i lastbilsdelen.
Klassen började först som en egen tävling 1980 och innefattade då alla fordon som vägde över 3,5 ton. Fordonen delas nu in i tre olika klasser. Serietillverkade lastbilar ligger i klass 4.1 medan 4.2 är modifierade lastbilar. 1988 skedde en olycka som dödade en av de tävlande i lastbiltillverkarens DAFs lag, detta gjorde att tävlingen inte hölls året efter på grund av säkerhetsskäl men 1990 återinfördes lastbilsklassen i tävlingen. Hela den händelsen är extra tragisk då ett lag från tillverkaren året innan vann hela tävling.
DAF avbröt efter kraschen som orsakade dödsfallet sitt deltagande i tävlingen. Som tur var klarade sig de två andra som var med i fordonet under kraschen sig. Sedan dess har företaget deltagit i andra tävlingar som European truck race och har sedan 2002 återkommit till Dakarrallyt. Frågan är när DAF Sweden hoppar in i tävlingen så att vi också kan heja på laget med en sådan episk historia bakom sig.
Att delta
Så varför inte delta i tävlingen själv? Köp en lastbil och anmäl dig. Var dock medveten om att kostnaden stannar inte vid att köpa en lastbil, om du vill delta i lastbilsklassen så är bara anmälningsavgifterna ett gäng hundra tusen. Med det ingår frakt av bilen via båt från Europa till Argentina och sedan tillbaka samt medicinsk hjälp, GPS som kan spåra fordonet och som har en nödsignalsknapp om något skulle gå fel, mat och dryck samt alla olika försäkringar som kan behövas. Då är det väl inga fler kostnader? Inte riktigt, du behöver fortfarande betala alla möjliga kostnader för att skaffa visa, köpa allt bränsle som behövs(vilket blir ganska mycket), andra möjliga transportkostnader, resekostnader och reparationskostnaderna om du får dra dig tillbaka från racet. Men har man en dröm så har man, sök sponsorer och medtävlande som är rika, ingenting är omöjligt!